ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΠΡΩΤΑ
MATERIALS DEL CURS
1. El Alfabeto griego clásico. Prácticas básicas de lectoescritura griega
Alejandro Rubio Gil
ISBN: 978-84-370-9929-3
PUVEn el siguiente link se puede visualizar la publicación:
https://books.google.es/books?
También es accesible en la web PUV - Publicacions Universitat València
http://puv.uv.es/el-alfabeto-griego-clasico.html?_store=espanyol&_from_store=valencia
2. READING GREEK
El material utilitzat per a articular la matèria de grec en el seu vessant lingüístic serà el llibre de text Reading Greek 1: textos i Gramàtica, -Secció 1.
CATEGORIES MORFOLÒGIQUES DE LES PARAULES GREGUES
A. Paraules flexives:
- A.1. Substantius, adjetius, article i pronoms: expresen cas, gènere i nombre.
- Són les paraules més abundants dins la llengua i es caracteritzen per presentar múltiples formes que expressen gènere, nombre i cas .
Gènere:
Masculí
|
Femení
|
Neutre
|
Nombre:
SINGULAR
1
|
PLURAL
+2
|
DUAL
2
|
Cas: està en relació amb la seus funció sintàctica de la paraula dins de la clàusula.
C
NOMINATIU
à Subjecte
x prep.
à Atribut
x prep.
|
VOCATIU
à Apel·lació
x prep.
|
ACUSATIU
à CD
x prep.
à CC Direcció (E,T,F)
± prep.
|
GENITIU
à CN
x prep.
à CC Separació (E,T,F)
± prep.
à C Règim (Verb, Adj.)
|
DATIU
à CI
x prep.
à CC Localització (E,T,F)
à CC Instrument.-companyia
± prep.
à C Règim (Verb, Aadj.)
|
- El conjunt de totes les formes s'anomena declinació o flexió de la paraula.
LA FLEXIÓ DELS SUBSTANTIUS TÉ ..12..formes:
SINGULAR
1
PLURAL
+2
DUAL
2
Masculí
Masculí
Masculí
NOMINATIU
ὁ
“el”
οἱ
“els”
τώ
“els 2”
VOCATIU
4
5
ACUSATIU
6
7
GENITIU
8
9
10
DATIU
11
12
SINGULAR
1
|
PLURAL
+2
|
DUAL
2
| |
Masculí
|
Masculí
|
Masculí
| |
NOMINATIU
|
ὁ
“el”
|
οἱ
“els”
|
τώ
“els 2”
|
VOCATIU
|
4
|
5
| |
ACUSATIU
|
6
|
7
| |
GENITIU
|
8
|
9
|
10
|
DATIU
|
11
|
12
|
SINGULAR
1
PLURAL
+2
DUAL
2
Femení
Femení Femení
NOMINATIU
ἡ
“la”
αἱ
“les”
τά
“les 2”
VOCATIU
4
5
ACUSATIU
6
7
GENITIU
8
9
10
DATIU
11
12
SINGULAR
1
|
PLURAL
+2
|
DUAL
2
| |
Femení
| Femení | Femení | |
NOMINATIU
|
ἡ
“la”
|
αἱ
“les”
|
τά
“les 2”
|
VOCATIU
|
4
|
5
| |
ACUSATIU
|
6
|
7
| |
GENITIU
|
8
|
9
|
10
|
DATIU
|
11
|
12
|
SINGULAR
1
PLURAL
+2
DUAL
2
Neutre
Neutre
Neutre
NOMINATIU
τό
“el, la”
τά
“els, les”
τώ
“els, les 2”
VOCATIU
4
5
ACUSATIU
6
7
GENITIU
8
9
10
DATIU
11
12
SINGULAR
1
|
PLURAL
+2
|
DUAL
2
| |
Neutre
|
Neutre
|
Neutre
| |
NOMINATIU
|
τό
“el, la”
|
τά
“els, les”
|
τώ
“els, les 2”
|
VOCATIU
|
4
|
5
| |
ACUSATIU
|
6
|
7
| |
GENITIU
|
8
|
9
|
10
|
DATIU
|
11
|
12
|
LA FLEXIÓ DELS ADJECTIUS, DELS PRONOMS I DE
L'ARTICLE TÉ.. 36 formes.
- SINGULAR1PLURAL+2DUAL2M.F.N.M.F.N.M.F.N.NOMINATIU123456789VOCATIU101112131415ACUSATIU161718192021GENITIU222324252627282930DATIU313233343536SINGULAR1PLURAL+2DUAL2
- A.2. Els Verbs expressen persona [1, 2, 3], nombre [sing., pl. i dual], temps [present, imperfet, futur, aorist, pret. perfet, futur perfet, pret. plusquamperfet], aspecte [incoatiu, duratiu, puntual, resultatiu], mode [indicatiu, imperatiu, subjuntiu, optatiu / infinitiu i participi], i veu [activa, mitjana i passiva].
- Són les paraules que es caracteritzen per presentar múltiples formes que conformen la CONJUGACIÓ verbal.
- Un verb transitiu regular pot tenir una conjugació formada per unes 462 formes.
- Tots els verbs es poden agrupar en els següents tipus:
B. Paraules NO flexives que presten una única forma invariable són:
1. Adverbis
2. Connectors i conjuncions coordinades i subordinades.
3. Preposicions.
4. Interjeccions
5. Partícules emfàtiques i modalitzadores.
CONJUNCIONS, CORRELACIONS i CONNECTORS DE COORDINACIÓ
- Uneixen clàusules o sintagmes dins d'una mateixa clàusula.
- Els elements units romanen en un mateix nivell sintàctic.
- La relación lògica que s'extableix s'expressa amb els segments termes:
1. Copulativa + /- : A+B , A-B, -A -B
2. Disjuntiva: A ó B
3. Adversativa: A +B / C
4. Explicativa: A (A´) + B
5. Conclussiva: A+B > C
6. Il·lativa o continuativa: A+B. C+D
καὶ 1
.... γὰρ 4
.... δὲ 1/3
.... οὖν 5/6
ἀλλά 3
ἀλλά 3
.. τε ….καὶ 1
.. καὶ.... καὶ 1
... μὲν..... δὲ 1/3
μὲν οὖν..... δὲ 5 (1/3)
ἔπειτα δὲ..... 1/3 + connector temporal
τέλος δὲ…. 1/3 + connector temporal
ἔπειτα δὲ...... 1/3 + connector temporal
ἐξαίφνης ..... connector temporal
CONJUNCIONS i CONNECTORS DE SUBORDINACIÓ
- Uneixen clàusules o sintagmes dins d'una mateixa clàusula.
- Els elements units romanen en un nivell sintàctic diferent que se expressa com clàusula regent o principal i clàusula depenent o subordinada.
- Les clàusules subordinades poden ser:
1. Substantives, també anomenades completives ≅ SUSTANTIU
(relatives substantives)
(Interrogatives indirectes substantives)
2. Adjectives, també anomenades relatives adjectives ≅ ADJECTIU
3. Circumstancials ≅ CC, ADV.
(temporals, causals, condicionals, concessives, finals, modals, comparatives, consecutives)
(relatives circumstancials)(Interrogatives indirectes circumstancials)
ὅτι
ὅς
2. Fitxes de pràctiques morfológiques sobre declinació, verbs i acentuació.
Fitxes de Orals, y Fitxes de Continguts Morfològics, sintàctics i etimològics.
Fitxes pràctiques verbals:
3. DISTRIBUCIÓ DELS CONTINGUTS GENERALS PER A LA 1ª AVALUACIÓ
UNITAT DIDÀCTICA 1
BLOC 1. Continguts de Llengua Grega:
- Orígens de la llengua grega. Les llengües i.e. De l’indoeuropeu al grec antic. El grec modern.
- L’alfabet grec. Evolució i pervivència de l’alfabet grec. Signes diacrítics: ortografia i puntuació.
- Característiques fonamentals de la llengua grega. El grec: una llengua flexiva. Categories gramaticals.
- Conceptes i valors dels casos (1): nominatiu, genitiu, acusatiu i datiu.
- El gènere i el nombre.
- Morfosintaxi nominal:
- Estructura i formació dels noms (1).
- El substantiu: tipus de substantius de les tres flexions. 2ª declinació.
- L’adjectiu: classes d’adjectius (1). Adjectius de la 2ª declinació.
- Funcions sintàctiques dels adjectius (1).
- Morfosintaxi pronominal:
- Característiques de la flexió pronominal.
- Els pronoms personals.
- Preposicions i adverbis (1).
- Morfosintaxi verbal: introducció a la formació de les categories verbals.
- Conceptes i valors de les formes verbals: els temes verbals i l’aspecte. El nombre, la persona, la veu, el mode i el temps.
- El present d’ indicatiu, l’infinitiu i l’imperatiu de la veu activa.
- El present d’ indicatiu, l’infinitiu i l’imperatiu de la veu mitja.
- Verb ei)mi/.
- Verbs contractes-e- , veu activa.
- Verbs contractes-a- , veu activa.
- El participi de present.
- Morfosintaxi oracional: L’estructura de l’oració. Ordre de paraules a la frase.
- La concordança. L’oració copulativa.
- L’oració transitiva.
- Subordinades completives.
- Subordinades relatives..
BLOC 2. Traducció i interpretació de textos.
- Lectura de fragments traduïts al castellà i/o català.
- Estratègies de traducció i interpretació.
- Anàlisi morfosintàctica de textos breus, amb dificultat mínima. Estudi sintàctic comparatiu entre el text original i la traducció.
- Aplicació dels continguts lingüístics (cf. Supra) a la traducció i interpretació de textos grecs senzills pertanyents a autors dels segles V i IV a.e.
BLOC 3. Continguts de Lèxic i Etimologies.
- Aprenentatge del lèxic grec de major freqüència que apareix en els autors més rellevants dels segles V i IV a.c. . Aquest lèxic, que no superarà en la seua totalitat les 300 paraules (100 per avaluació), capacitarà l’alumnat per a dur a terme la traducció i interpretació de textos grecs de progressiva complexitat, al mateix temps que estableix relacions etimològiques amb les llengües que L’alumnat domina o estudia (català, castellà, anglès, francès), potenciant-hi així seu competència lingüística.
- Breu història de la llengua grega: del i.e. al llatí i al grec. Els hel·lenismes grecs adoptats pels romans i el seu procés d’adaptació.
- Els elements lèxics formants del català i castellà. Breu història del procés de seu formació.
- Els diferents nivells del llenguatge: el col·loquial, l’estàndard i el culte . Tecnicismes i llenguatge científic.
- Els hel·lenismes: cultismes, semi-cultismes, hibridismes, neologismes i veus patrimonials.
- El procés d’adequació dels hel·lenismes: transcripció, fonetisme. Les lleis de transcripció aplicades a noms propis i als cultismes. Comparació dels cultismes grecs en les llengües variades que l’alumna domina o estudia (català, castellà, anglès, francès).
BLOC 4. Grècia i el seu llegat
- Introducció al món grec. Àmbit geogràfic grec.
- El grec i les llengües europees.
- Grècia a través del temps. Esdeveniments més importants de la història de Grècia: Civilitzacions cretenca, micènica, èpoques fosca i arcaica.
4. PLA LECTOR
1. Lectura individualizada, amb realització de control.
2. Tasca col·laborativa: cada alumne o alumna elaborarà un producte TIC sobre un capítol del llibre de lectura i compartirà el seu treball en una exposició a classe de 15 m. on utilitzarà material audiovisual, textos e imatges, preferiblement de l'antigüetat clàssica.
L'exposició acabarà amb un Kahoot sobre l'exposició on s'avaluarà a la resta de l'alumnat i el treball realitzat en l'exposició.
MATERIAL DE RECOLZAMENT
EL BLOG DE GRIEGO
ETIQUETAS
- Alfabeto (8)
- Conjugación (6)
- Cosmogonía (1)
- Cronos (1)
- Cuestionario (2)
- Curiosidades (1)
- Declinación (7)
- Dialectos (1)
- Dioses (6)
- Fundamentos Léxicos (10)
- Geografía (1)
- Grecia (2)
- Griego I (46)
- Griego II (22)
- Historia (6)
- Indoeuropeo (1)
- Jenofonte (1)
- Lisias (3)
- Literatura (2)
- Mapa (1)
- Mitología (10)
- Morfología (17)
- Música (3)
- PAU (8)
- Saludos (2)
- Sintaxis (3)
- Sociedad (1)
- Teogonía (2)
- Transcripción (2)
- Urano (1)
- Zeus (1)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada