GREC 1

GREC I - PRIMER DE BATXILLERAT



GREC 2

GREC II - SEGON DE BATXILLERAT





ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΠΡΩΤΑ



ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΠΡΩΤΑ



MATERIALS DEL CURS


1. El Alfabeto griego clásico. Prácticas básicas de lectoescritura griega


Alejandro Rubio Gil

ISBN: 978-84-370-9929-3

PUV


En el siguiente link se puede visualizar la publicación:

https://books.google.es/books?



También es accesible en la web PUV - Publicacions Universitat València
http://puv.uv.es/el-alfabeto-griego-clasico.html?_store=espanyol&_from_store=valencia



2. READING GREEK



El material utilitzat per a articular la matèria de grec en el seu vessant lingüístic serà el llibre de text Reading Greek 1: textos i Gramàtica, -Secció 1.








CATEGORIES MORFOLÒGIQUES DE LES PARAULES GREGUES




A. Paraules flexives: 


  • A.1. Substantius, adjetius, article i pronoms: expresen cas, gènere i nombre. 

  • Són les paraules més abundants dins la llengua i es caracteritzen per presentar múltiples formes que expressen gènere, nombre i cas . 




            Gènere: 


Masculí

Femení

Neutre



            Nombre: 

SINGULAR
1


PLURAL 
+2

DUAL
2



           Cas: està en relació amb la seus funció sintàctica de la paraula dins de la clàusula.

C
NOMINATIU

à Subjecte
  x prep.

à Atribut
  x prep.

VOCATIU

à Apel·lació
  x prep.


ACUSATIU

à CD
    x prep.

à CC Direcció  (E,T,F) 
    ± prep.


GENITIU

à CN
  x prep.

à CC Separació (E,T,F)
    ± prep.

à C Règim (Verb, Adj.)



DATIU

à CI
  x prep.

à CC Localització (E,T,F)
à CC Instrument.-companyia
    ± prep.

à C Règim (Verb, Aadj.)



  • El conjunt de totes les formes s'anomena declinació o flexió de la paraula.

       LA FLEXIÓ DELS SUBSTANTIUS TÉ ..12..formes:



SINGULAR
1
PLURAL 
+2

DUAL
2


Masculí

Masculí


Masculí

NOMINATIU



“el”

οἱ

“els”


τώ

“els 2” 

VOCATIU

4
5
ACUSATIU

6
7
GENITIU

8
9
10
DATIU

11
12
       


SINGULAR
1
PLURAL 
+2

DUAL
2

Femení
FemeníFemení

NOMINATIU



“la”

αἱ

“les”


τά


“les 2”

  
VOCATIU

4
5
ACUSATIU

6
7
GENITIU

8
9
10
DATIU

11
12


SINGULAR
1
PLURAL 
+2

DUAL
2


Neutre

Neutre


Neutre

NOMINATIU


τό

“el, la”

τά

“els, les”


τώ

“els, les 2” 

VOCATIU

4
5
ACUSATIU

6
7
GENITIU

8
9
10
DATIU

11
12
       

      LA FLEXIÓ DELS ADJECTIUS, DELS PRONOMS I  DE  

      L'ARTICLE TÉ.. 36 formes.



  • SINGULAR
    1
    PLURAL
    +2
    DUAL
    2

    M.
    F.
    N.
    M.
    F.
    N.
    M.
    F.
    N.

    NOMINATIU


    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    VOCATIU


    10
    11
    12
    13
    14
    15
    ACUSATIU


    16
    17
    18
    19
    20
    21
    GENITIU


    22
    23
    24
    25
    26
    27
    28
    29
    30
    DATIU


    31
    32
    33
    34
    35
    36

    SINGULAR
    1
    PLURAL
    +2
    DUAL
    2 



  • A.2. Els Verbs expressen persona [1, 2, 3], nombre [sing., pl. i dual], temps [present, imperfet, futur, aorist, pret. perfet, futur perfet, pret. plusquamperfet],  aspecte [incoatiu, duratiu, puntual, resultatiu], mode [indicatiu, imperatiu, subjuntiu, optatiu / infinitiu i participi], i veu [activa, mitjana i passiva]

  • Són les paraules que es caracteritzen per presentar múltiples formes que conformen la CONJUGACIÓ verbal.

  • Un verb transitiu regular pot tenir una conjugació formada per unes 462 formes.
  • Tots els verbs es poden agrupar en els següents tipus:




B. Paraules NO flexives que  presten una única forma invariable són:

1. Adverbis
2. Connectors i conjuncions coordinades i subordinades.
3. Preposicions.
4. Interjeccions
5. Partícules emfàtiques i modalitzadores.








CONJUNCIONS, CORRELACIONS i CONNECTORS DE COORDINACIÓ


  • Uneixen clàusules o sintagmes dins d'una mateixa clàusula.
  • Els elements units romanen en un mateix nivell sintàctic.
  • La relación lògica que s'extableix s'expressa amb els segments termes:


     1. Copulativa + /- : A+B , A-B, -A -B
     2. Disjuntiva: A ó B
     3. Adversativa: A +B / C
     4. Explicativa: A (A´) + B
     5. Conclussiva:  A+B > C
     6. Il·lativa o continuativa: A+B. C+D

καὶ        1
.... γὰρ  4 
.... δὲ     1/3
.... οὖν   5/6 
ἀλλά      3 

    
.. τε ….καὶ            1 
.. καὶ.... καὶ           1
... μὲν..... δὲ           1/3 

μὲν  οὖν..... δὲ      5 (1/3)




ἔπειτα δὲ.....             1/3  + connector temporal

τέλος   δὲ….             1/3  + connector temporal

ἔπειτα δὲ......             1/3  + connector temporal

ἐξαίφνης .....              connector temporal




CONJUNCIONS i CONNECTORS DE SUBORDINACIÓ


  • Uneixen clàusules o sintagmes dins d'una mateixa clàusula.
  • Els elements units romanen en un nivell sintàctic diferent que se expressa com clàusula regent o principal i clàusula depenent o subordinada.
  • Les clàusules subordinades poden ser:

     1.  Substantives, també anomenades completives ≅ SUSTANTIU
                (completives)
                (relatives substantives)

                (Interrogatives indirectes substantives
     2.  Adjectives, també anomenades relatives adjectives ≅ ADJECTIU

     3.  Circumstancials ≅ CC, ADV.

                (temporals, causals, condicionals, concessives, finals, modals, comparatives, consecutives)
                (relatives circumstancials)
                (Interrogatives indirectes circumstancials) 

ὅτι  

ὅς





2. Fitxes de pràctiques morfológiques sobre declinació, verbs i acentuació. 


Fitxes de Orals, y Fitxes de Continguts Morfològics, sintàctics i etimològics.





Fitxes pràctiques verbals:












3. DISTRIBUCIÓ DELS CONTINGUTS GENERALS PER A LA 1ª AVALUACIÓ




UNITAT DIDÀCTICA 1




BLOC 1. Continguts de Llengua Grega:



  1. Orígens de la llengua grega. Les llengües i.e. De l’indoeuropeu al grec antic. El grec modern.
  2. L’alfabet grec. Evolució i pervivència de l’alfabet grec. Signes diacrítics: ortografia i puntuació.
  3. Característiques fonamentals de la llengua grega. El grec: una llengua flexiva. Categories gramaticals.
  4. Conceptes i valors dels casos (1): nominatiu, genitiu, acusatiu i datiu.
  5. El gènere i el nombre.
  6. Morfosintaxi nominal:

    • Estructura i formació dels noms (1).
    • El substantiu: tipus de substantius de les tres flexions. 2ª declinació.
    • L’adjectiu: classes d’adjectius (1). Adjectius de la 2ª declinació.
    • Funcions sintàctiques dels adjectius (1).
  1. Morfosintaxi pronominal:
    • Característiques de la flexió pronominal.
    • Els pronoms personals.
  2. Preposicions i adverbis (1).
  3. Morfosintaxi verbal: introducció a la formació de les categories verbals.

    • Conceptes i valors de les formes verbals: els temes verbals i l’aspecte. El nombre, la persona, la veu, el mode i el temps.
    • El present d’ indicatiu, l’infinitiu i l’imperatiu de la veu activa.
    • El present d’ indicatiu, l’infinitiu i l’imperatiu de la veu mitja.
    • Verb ei)mi/.
    • Verbs contractes-e- , veu activa.
    • Verbs contractes-a- , veu activa.
    • El participi de present.


  1. Morfosintaxi oracional: L’estructura de l’oració. Ordre de paraules a la frase.
  2. La concordança. L’oració copulativa.
  3. L’oració transitiva.
  4. Subordinades completives.
  5. Subordinades relatives..











BLOC 2. Traducció i interpretació de textos.




  • Lectura de fragments traduïts al castellà i/o català.
  • Estratègies de traducció i interpretació.
  • Anàlisi morfosintàctica de textos breus, amb dificultat mínima. Estudi sintàctic comparatiu entre el text original i la traducció.
  • Aplicació dels continguts lingüístics (cf. Supra) a la traducció i interpretació de textos grecs senzills pertanyents a autors dels segles V i IV a.e.



BLOC 3. Continguts de Lèxic i Etimologies.




  • Aprenentatge del lèxic grec de major freqüència que apareix en els autors més rellevants dels segles V i IV a.c. . Aquest lèxic, que no superarà en la seua totalitat les 300 paraules (100 per avaluació), capacitarà l’alumnat per a dur a terme la traducció i interpretació de textos grecs de progressiva complexitat, al mateix temps que estableix relacions etimològiques amb les llengües que L’alumnat domina o estudia (català, castellà, anglès, francès), potenciant-hi així seu competència lingüística.
  • Breu història de la llengua grega: del i.e. al llatí i al grec. Els hel·lenismes grecs adoptats pels romans i el seu procés d’adaptació.
  • Els elements lèxics formants del català i castellà. Breu història del procés de seu formació.
  • Els diferents nivells del llenguatge: el col·loquial, l’estàndard i el culte . Tecnicismes i llenguatge científic.
  • Els hel·lenismes: cultismes, semi-cultismes, hibridismes, neologismes i veus patrimonials.
  • El procés d’adequació dels hel·lenismes: transcripció, fonetisme. Les lleis de transcripció aplicades a noms propis i als cultismes. Comparació dels cultismes grecs en les llengües variades que l’alumna domina o estudia (català, castellà, anglès, francès).




BLOC 4. Grècia i el seu llegat




  1. Introducció al món grec. Àmbit geogràfic grec.
  2. El grec i les llengües europees.
  3. Grècia a través del temps. Esdeveniments més importants de la història de Grècia: Civilitzacions cretenca, micènica, èpoques fosca i arcaica.




4. PLA LECTOR




1. Lectura individualizada, amb realització de control.

2. Tasca col·laborativa: cada alumne o alumna elaborarà un producte TIC sobre un capítol del llibre de lectura i compartirà el seu treball en una exposició a classe de 15 m. on utilitzarà material audiovisual, textos e imatges, preferiblement de l'antigüetat clàssica.

L'exposició acabarà amb un Kahoot sobre l'exposició on s'avaluarà a la resta de l'alumnat i el treball realitzat en l'exposició.







MATERIAL DE RECOLZAMENT




ETIQUETAS

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Anexo 5